target break down

تعالو نشوف التارجت بعيون الماركتينج و هل هو فعلا اوفر ولا مناسب للإريا
هنعمل حاجة بسيطة جدا
هنعمل
target break down 
لكل برودكت بنشتغل عليه
بطريقة سهله جدا وبسيطة
بنقسم الشهر ل 20 يوم شغل
pm
و بعدين نشوف معانا كام دكتور في الليسته
بالمثال يتضح المقال
لو قولنا ان التارجت الشهر ده 250 علبة من دوا سيكوتك (نفسي )
يعني مش هيطلع غير عن طريق الدكتور
والمريض الواحد بيحتاج علبتين في الشهر
معنى كده ان حضرتك محتاج 125 روشته في الشهر
ولو الليستة اللي معاك 40 دكتور
هتحتاج منهم بس 7 دكاترة تكتبلك كل يوم روشته واحده
بنسبة 18 % من لستتك بس هتجبلك 140 روشتة في الشهر ب 280 علبة
معنى كده ان حضرتك نازل من بيتك تطلب من الدكتور يكتبلك علبة واحدة في اليوم
وبالتالي تقدر تختار أكبر 7 دكاترة جنب الصيدليات المحترمة اللي بتشتغل موزعين و تعمل عليهم اكبر
focus
بحيث تارجتك يطلع ايثيكال
و نصيحة مهمه اوعى تعمل اوفر
achieve
لأنك هتلبس ف الحيطة بعد كده او اللي جاي بعدك هيفضل يدعي عليك
وخليك فاكر احنا عملنا
target break down لشغل ال pm بس
بمعنى انك شغلك الصباحي هيطلع
gain ولو 5 % من تارجت الشهر عشان يغطي الحرق اللي عندك في الاريا
صدقني لو اشتغلت سمارت مش هتحتاج لحرق و هتغطي كمان المحروق عليك


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

selling skills for professional medical rep. مهارات بيعية لمندوب دعاية طبية محترف

الكول